jueves, 3 de diciembre de 2009

Sessió 10: Aprenentatge i TIC

Sessió 10: Aprenentatge i TIC

-La metàfora tutorial: l'ordinador com a tutor

L'ordinador tutoritza el procés d'aprenentatge realitzat per l'estudiant, podriem dir que funciona com el tutor de l'alumne.
Es pot establir un cert paral·lelisme entre el funcionament d'alguns programes informàtics i la modalitat d'interacció a classe caracteritzada per la seqüència:
iniciació (docent) - resposta (alumne) - avaluació (professor)
Aquest tipus d'interacció també es pot donar entre un alumne i un ordinador:
l'ordinador inicia, l'alumne respon i l'ordinador avalua; a continuació l'ordinador inicia un nou cicle.

De fet, els programes que menys es fan servir a l'escola són els sistemes tutorials intel·ligents i els més emprats són els anomenats programes d'exercici i pràctica.

Com vam poder observar en la pràctica feta a classe, el xavi ens va fer jugar durant pocs minuts amb el Jclic i després de donar-hi voltes, vem arribar a la conclució que si que seria una mena de metàfora tutorial, en que l'ordinador funciona com el tutor, ja que és ell el que et guia el que has de fer, si ho fas bé o no, però no et diu perquè has fallat o perquè ho has fet bé.

Si tingués que donar la meva opinió, aquest model està bé perquè els alumnes aprenguin, però no ho trobo de la manera més correcte per el seu apranentatge.


-La metàfora de la construcció: l'ordinador com a alumne

Aquesta és una visió de l'ús educatiu de l'ordinador centrat en l'alumne. Ell és qui controla la màquina i no a l'inrevés.
És ell qui "ensenya", donant instruccions a l'ordinador per indicar-li les tasques que ha de fer.
El paper del mestre seria doncs el de seguir el procés de treball del nen i, quan ho consideri oportú, plantejar preguntes que serveixin de guia a la reflexió del nen.

Com vam poder observar en la pràctica feta a classe, el xavi ens va fer jugar durant pocs minuts i després de donar-hi voltes, vem arribar a la conclució que si que seria una mena de metàfora de construcció, aquesta (personalment), la veia més clara, ja que podia observar amb més precisió que el nen guiava l'ordenador i era ell mateix el que li deia que tenia que fer.

-La metàfora del laboratori: l'ordinador com a simulador

Els simuladors són una evolució dels sistemes tutorials. Permeten un aprenentatge per descoberta semblant al que es produeix en els micromons de Papert però d'una forma molt més acotada ja que són sistemes tancats en els que l'usuari pot manipular diversos paràmetres però no afegir-ne de nous. El grau de llibertat de l'usuari és més limitat que en el cas del Logo.
L'usuari pot interactuar amb el sistema dibuixant objectes que seguiran un moviment natural seguint la llei de la gravetat.

Com vam poder observar en la pràctica feta a classe, el xavi ens va fer jugar durant pocs minuts i després de donar-hi voltes, vem arribar a la conclució que si que seria una mena de metàfora de laboratori, aquesta (personalment), no la veia tan clara, ja que jo ñ'agués posat dintre de la metàfora de la construcció, pero seguidament amb l'explicació que vaig llegir aquí al blink, vaig poder observar amb més precisió que el nen guiava l'ordenador pero d'una manera més limitada que la del joc del logo.
En aquest, també permetia que el nen pensés en la força de gravetat i torbés per ell mateix els ''trucs'' que calia seguir per tal d'anar caçan estrelles (en aquell cas).

-La metàfora de la caixa d'eines: l'ordinador com a eina

L'ús de l'ordinador com una eina de treball és habitual en la nostra vida diària. A l'escola també es dóna (o s'hauria de donar) aquest fet. A més, les situacions d'aprenentatge, les activitats que es proposen als infants, haurien de ser autèntiques, haurien d'estar relacionades amb la seva experiència i les seves preocupacions.

Els infants haurien de treballar des de ben petits amb eines que els hi permetin gestionar i organitzar la informació i emprar eines de suport a la comunicació.




*algunes explicacions estan extretes de l'activitat de la sessió 10.

No hay comentarios:

Publicar un comentario