domingo, 18 de octubre de 2009

Comunicació oral, escrita i digital

El dia 16 d’Octubre a la classe de Comunicació Oral Escrita i Digital la professora LLuïsa Cirera, va començar la classe amb un poema anomenat: Tardor, seguidament ens va entregar els apunts que li vem entregar a l’ultima classe i vem acabar de pendre apunts sobre la llengua que han de saber els mestres.
Vem començar amb el punt:

7. Ús de les frases fetes i refranys

Una frase feta, és una manera de dir una cosa amb paraules que en realitat volen dir unes altres, ens representen una idea.

EX : anar amb peus de plom, fer cinc cèntims, tocar el dos…

Un refrany, és una frase que en sentit directe o al•legòric i generalment de forma sentenciosa, expressa un pensament a manera de judici en què es relacionen almenys dues idees.

EX: de mica en mica s’omple la pica, sol rogent pluja o vent…

Aquests dos conceptes, són molt potents en una redacció i tradicionalment s'han trasmès per via oral.

8. Morfosintaxi genuïna

Ens va dir que és molt important tenir en comte la sintaxi catalana i no confondre-la per la castellana, ja que les dues llengues tenen coses que funcionen diferent o fins i tot de manera contraria.

Es van posar diferents exemples:
-en castellà les frases negatives no es construeixen amb el NO ''nunca me llama''
en català les frases negatives es construeixen amb el NO ''mai No em truca''
-els CD ocupats per una persona en castellà van amb preposició ''ayudo A mi madre''
els CD en català van sempre sense preposició ''ajudo la mare''

9. Ús correcte dels verbs

-Ens va remacar, que en català l'ús dels verbs irregulars és molt habitual.
Ex.voler,poder,anar,venir,fer..
-Hi ha verbs en castellà pronominals que en català no.
Ex. Se me ha caido el lapiz->m'ha caigut el llapis
-Ús de les perífrasis verbals d'obligació en català: haver de,caldre.
-üs de les perífrasis verbals de probabilitat en català: deuen


Seguidament, vam començar el blog:
– Expressió escrita-

1.Correcció ortogràfica:
Ens remarca l'importància de l'ortografia.

2.Estructura del text
Ens va anomenar les parts que ha de tenir un text, per tal de que sigui ordenat.
1.Adecuació
2.Coherència
3.Cohesió

3.Puntuació
Intenten de gravar l'entonació en un text escrit per aplicar bé la puntuació, és impresindible coneixer bé les funcions dels signes.

Els punts 4/5/6/7/8/9;
són els mateixos que els del blog d'expressió oral

10.Cal·ligrafia i plucritud

Ens va dir que és molt important la pulcritud i una bona cal·ligrafia.
Em de ser etgigents en aquets punts.
Es remarca la importància de la correcció ortogràfica (el seu contingut total mai s’arriba a assolir)Varem veure com s’estructura un text on ha d’haver-hi adequació, coherencia i cohesió.



Al final de la classe vam fer un exercici en grups de dos o tres, on havien de respondre unes preguntes que ens va fer la Lluïssa: si teniem algun llibre de rondalles, si coneixiem algun autor que hagi escrit algun llibre de rondalles,si sabíem la diferencia entre llegenda i rondalla i si coneixiem alguna llegenda vinculada al territori i alguna llegenda urbana.

D’aquest exercici vaig coneixer autors com Pep Coll i Joan Amades, la diferencia entre rondalla: narració breu popular que combina elements de fantasia, de llegenda i de reals, la trama sol ser senzilla i llegenda: narració, oral o escrita, d'aparença més o menys històrica, amb una major o menor proporció d'elements imaginatius o mitològics.
De les llegendes del nostre territori com el pont del diable.


D'aquesta classe, vaig extreure la importancia que té el català, em vaig donar conta d'alguns errors que estic cometen sobre aquesta llengua, i vaig apendre l’ús correcte tant de l’expressió oral com la escrita. Vaig reconeixer l'importància de daber narracions com rondalles, llegendes per tal d'agumentar el nostre saber cultural i fer-lo conèixer als alumnes.

No hay comentarios:

Publicar un comentario